Pytanie dotyczące „koni pod maską”, mimo że zadawane niezwykle często – szczególnie w gronie młodszych fanów motoryzacyjnych rozwiązań – może wprowadzać nieświadomych w niemałą konsternację. Czym są bowiem wspomniane konie i skąd się wzięły? Biorąc pod uwagę szereg zawiłości tyczących się owych jednostek, znalezienie odpowiedzi może nie być tak proste, jak wydaje się to z pozoru.
Wartości tej, pozostającej mimo wszystko najpopularniejszym sposobem określania mocy silnika, nie sposób określić mianem nowej – powstała bowiem (w swojej podstawowej formie) przed czasami znanymi jako okres rewolucji przemysłowej, utrwaliła się zaś w latach świetności maszyn parowych. Wtedy też, w celu „obrazowego” przedstawienia ich możliwości opracowano swego rodzaju przelicznik, porównujący działanie urządzenia z pracą zwierzęcia. Silnik parowy o mocy 3 KM (koni mechanicznych) był wedle niego w stanie wykonać taką samą pracę, co jeden koń pociągowy. Zasadnicza różnica dotyczyła jednak możliwości nieustannego działania – finalnie wskazano więc, że maszyna o mocy 3 KM wykonuje w ciągu doby pracę porównywalną z tą, którą grupa trzech koni pociągowych urzeczywistnia w czasie całego dnia roboczego (przy założeniu, że trwa on 8 godzin w każdym z przypadków). Wielokrotność interpretacji i kolejnych opracowań doprowadziła jednak do sytuacji, w której przeciętnemu kierowcy przychodzi liczyć się także z innymi – równorzędnymi – oznaczeniami.
Konie mechaniczne z powodzeniem funkcjonują w nieoficjalnych specyfikacjach oraz języku potocznym (ich popularność zaobserwować można głównie podczas analizy wszelkiego rodzaju materiałów promocyjnych). Co ważne jednak – nie sposób odnaleźć ich w dokumentach takich jak świadectwo homologacji, dowód rejestracyjny czy książka gwarancyjna. Dlaczego? Ma to ścisły związek z wydarzeniami początku lat 70. XX wieku, kiedy to – w celu ujednolicenia używanych na całym świecie oznaczeń – w tak zwanym układzie SI (czyli Międzynarodowym Układzie Jednostek Miar) uchwalono, że jeden koń mechaniczny jest tożsamy z wartością 735,5 wata. Działanie to wywołało odpowiednią zmianę również w samych koncernach motoryzacyjnych, zjeżdżające z taśm produkcyjnych auta poczęto bowiem oznaczać symbolem kW, czyli ilością (kilo)watów właśnie. To z kolei wpłynęło na zmiany regulacji podmiotów zajmujących się krajowymi rejestracjami pojazdów, doprowadzając do sytuacji znanej po dziś dzień.
W tym miejscu warto także wspomnieć, że… jednostka jednostce nierówna. Polskie konie mechaniczne znane są bowiem w Europie kontynentalnej (i nie tylko) pod niemieckim określeniem Pferdestärke (w skrócie PS). Gdzie podział się więc język angielski i ichniejszy horsepower (oznaczany literami HP)? Funkcjonuje jedynie w krajach anglosaskich, stosujących – nie tylko w dziedzinie motoryzacji – własne oznaczenia jednostek, różniące się dodatkowo kwestią wartości. W tym przypadku angielski HP będzie odpowiadać 1,01 KM (różnica nie jest więc duża, jednak mimo to – znacząca). Trzeba również zauważyć, że wśród pojawiających się – choć znacznie rzadziej – skrótów znaleźć można też litery HPM (odpowiadające angielskim słowom horsepower metric) oraz HPI (pod którymi kryje się określenie horsepower imperial).
Jak zabrać się zaś za kluczową wymianę konia mechanicznego na kilowat (i odwrotnie)? Najłatwiejsze wydaje się przyjęcie podstawowego (choć uproszczonego – rzeczywista złożoność sięga bowiem kilku miejsc po przecinku) założenia:
- 1 KM odpowiada w istocie 0,74 kW,
- 1 kW jest z kolei równy 1,36 KM.
Oznacza to konieczność pomnożenia wskazanej wartości przez 0,74 w przypadku chęci zamiany koni mechanicznych na kilowaty lub też przez 1,36 w momencie dokonywania odwrotnego działania. Wygodniejsze wydaje się jednak przedstawienie przykładowych danych w przystępniejszej formie.
kilowaty | konie mechaniczne |
50 | 68 |
55 | 74,8 |
60 | 81,6 |
65 | 88,4 |
70 | 95,2 |
75 | 102 |
80 | 108,8 |
85 | 115,6 |
90 | 122,4 |
95 | 129,2 |
100 | 136 |
110 | 149,6 |
120 | 163,2 |
130 | 176,8 |
140 | 190,4 |
150 | 204 |
160 | 217,6 |
170 | 231,2 |
180 | 244,8 |
190 | 258,4 |
200 | 272 |
250 | 340 |
300 | 408 |
350 | 476 |
400 | 544 |